Laatst mocht ik weer een training Professioneel communiceren met ouders' geven aan een BSO. Als trainer stapte ik in de rol van ouder en reageerde in carrouselvorm op de pedagogisch medewerkers. In de casus was ik het niet eens met hoe ze mijn kind behandelden. De medewerkers probeerden met oplossingen te komen, me te overtuigen, verwezen me naar het beleid, niets werkte. Tot men doorkreeg dat de emotie in de weg zat. Als je de emotie negeert, komt de inhoud niet over. Je zult deze moeten benoemen, tot die minder wordt.
Dat dit in de praktijk echt zo werkt, ontdekten ze al snel. Een week na de training ontvingen we een mailtje waarin de opdrachtgever aangaf dat ze in korte tijd vier a vijf gesprekken met ouders hadden moeten voeren die allemaal boos of verontrust waren. Door de nieuw geleerde benadering, gingen al deze gesprekken ontzettend goed en waren de ouders blij met hun handelen. Ze bedankten me voor een geweldige training!
Ik word hier zo blij van. Zij zijn dankbaar voor een leerzame training, ik ben dankbaar dat ik dit mag doen.