Zo laat hij een deelnemer in blind vertrouwen zijn mobiele
telefoon in de gracht gooien. Terwijl de
man zich vertwijfeld afvraagt wat hij heeft gedaan, wijst Victor Mids op het
pakje dat hij vooraf aan de man heeft gegeven. Diens vriendin heeft dit al die
tijd vast gehouden en wat blijkt? In dit pakje, met een grote strik eromheen, zit
het telefoontje van de man. Hoe het verdronken telefoontje ineens heelhuids in
haar hand kan liggen, is mij een raadsel.
Ik vermoed dat meneer Mids een hele goede zakkenroller is,
die eerst de telefoontjes omruilt, zodat de deelnemer niet zijn eigen telefoon
in het water gooit. Maar dan toch. Hoe? Wanneer? In een afgesloten pakje? Je
wordt belazerd waar je bijstaat.
Vorig seizoen snapte ik één truc, die met de gorilla. Dit is
een bekend onderzoek van Simon en Chabris waarin deelnemers gevraagd wordt te
tellen hoe vaak een bal overgespeeld wordt in een partij basketbal. Terwijl ze
dit doen, komt een als gorilla verkleed figuur in beeld. De deelnemers ontgaat
dit echter volledig. Dit is verklaarbaar, dit snap ik! Hier is sprake van inattentional bias, oftewel doordat men
zo gefocust is op één ding, mist men andere signalen.
Dit is een heel nuttige functie van het brein. Het onbewuste
registreert van alles, maar stuurt slechts beperkt informatie door naar het
bewuste gedeelte van de hersenen. Je bewuste kan namelijk maar één ding
tegelijk aan. Van multitasken wordt dan ook steeds duidelijker dat dit niet
kan. Je switcht je aandacht van het een naar het ander, maar doet niet bewust
iets tegelijkertijd.
Zo let de deelnemer alleen op de bal en mist een complete
gorilla.
Een voorbeeld van dit seizoen dat ik snap, is dat van change blindness. Dit is ook een bekend
psychologisch onderzoek waarbij een medewerker de weg vraagt aan een niets
vermoedende voorbijganger. In Mindfuck gaat het om het maken van een foto, maar
het principe is hetzelfde. Terwijl de passant de foto maakt, verdwijnt de
medewerker kort uit het zicht doordat twee mensen met een groot bord tussen hen
door lopen. Een andere medewerker vervolgt het gesprek. De helft van de proefpersonen heeft van deze
persoonsverwisseling niet in de gaten. Ze zien het niet!
Dit komt omdat het niet ging om de persoon die vroeg om de
foto. Vaak werd die niet eens aangekeken. De focus lag bij het willen snappen van het fototoestel.
Dus kun je nagaan hoezeer je op je gesprekspartner let!
Dus kun je nagaan hoezeer je op je gesprekspartner let!
Maar hoe zit het dan met het raden van je eerste huisdier? En
met die knipsels die precies de verborgen krantentitel aangeven? En hoe kan die
Victor ineens in het apenpak zitten? Ik zie het niet.
Er zijn nog zoveel voor mij onverklaarbare zaken, dat ik het
programma wil blijven kijken, ook al zie ik het niet.